2013 Australie Yamba 22

Een droom die al jaren bestaat, een lange verre reis maken. De keuze is gevallen op Australië.

Wij kregen een aanbod om voor 4-8 weken met Australiërs  Ian en Meran Warlters te ruilen van huis.

Ian en Meran wonen in Yamba in de staat New South Wales aan de oostkust in Australië, ongeveer in het midden tussen Sydney en Brisbane. Ja wat doe je dan, niet lang twijfelen en gewoon gaan.  De contacten met Ian en Meran lopen voorspoedig, zij plannen een lange reis door Europa van 6-8 maanden en willen ook naar Nederland. Behalve dat wij hun huis mogen gebruiken, mogen wij ook hun auto gebruiken. Maar ja, dan slaat de twijfel toe, stel je voor dat ze helemaal naar Griekenland rijden. Gelukkig brengt Ian de oplossing. Jullie mogen met onze auto door heel Australië rijden, als je maar niet naar het vasteland gaat. Ehmmmmm, wat zeur ik dan over 1500 km naar Griekenland.

Op 13 juni vertrekken we met de trein eerst naar Schiphol om daar een vlucht te nemen met Emirates naar Dubai. Het inchecken en de douanecontrole verloopt vlotjes. In het vliegtuig hebben ze onwaarschijnlijke mooie stewardessen. Oppassen met de melk en de wijn.

De tussenlanding is in Dubai. Op het nieuwe vliegveld is geen oliedollar gespaard. Een en al pracht en praal. Alles glinstert en schittert. Voor het eerst zien we vrouwen volledig in het zwart gekleed met het gezicht vrijwel helemaal bedekt.

Om 4.30 uur  vertrekken we met Quantas richting Sydney.

De douanecontrole op het vliegveld van Sydney gebeurt in etappes, de Australische douane is heel erg bang dat wij vreemde zaden aan onze schoenen of kleding meegebracht hebben. De koffers worden minutieus onderzocht, maar gelukkig mogen we verder. Met de trein verder naar Sydney. We verbazen ons op het centraal  station dat er mensen in T shirt en korte broek rondlopen.
Rond 22.30 uur doen we het laatste stukje met de taxi naar Kirribilli. Moe maar voldaan vallen we neer op ons bed in de B&B. 's Ochtends hebben we op ons terras een rechtstreekse blik op het bijzondere operagebouw aan de overkant van de haven.

We hebben 4 dagen de tijd om de stad Sydney te bekijken, het prachtige park met voor ons onbekende bloemen en bomen, de bijzonder vogels zoals een Australische Ibis vogels gezien, een pelikaan en een witte kakatoe. Uiteraard gaan we ook naar het operagebouw.

Met de boot maken we een tocht naar een mooie buitenwijk Parmatera met een mangrove bos. Deze boot vaart als een soort stadsbus naar de diverse buitenwijken. Pas later blijkt dat we voor elke wijk afzonderlijk een kaartje hadden moeten kopen, maar ja, zuinige Hollanders hé...........

Verder met de reis naar Yamba

Met de trein vanuit Sydney naar Grafton, een lange zit van 11 uur langs de Westkust van NSW.
Vanaf Grafton met de bus naar Yamba. We werden opgehaald door Bob en Lindsey Myles. Zij hadden ons eigenlijk pas op een dag later woensdag verwacht.

Bob is geboren in Schotland en heeft lang als kapitein op grote schepen gevaren. Lindsey is geboren in Nieuw-Zeeland op het Zuidereiland.  Zij heeft gewerkt als registered Nurse/midwife.
Zij zijn super vriendelijk en zeer behulpzaam.

Een week na onze aankomst, zijn we uitgenodigd bij Bob en Lindsey voor een diner. We kregen een lamsrollade met diverse soorten aardappelen, pumpkin en als dessert een Pavlova taart. Een typisch Australisch gerecht gemaakt van opgeklopt eiwit en suiker. Ze hebben ook een lieve kat, chocolat Burmees met de naam Bella. Binnen de kortste keren zat Ger met rode ogen in de stoel. Leuk zo'n kat, maar kan ie niet buiten blijven?

Het huis van Ian en Merran ligt in  een senioren resort, gelukkig hebben wij uitzicht op een groot grasveld en een vijver.

Heel veel Ibissen en regelmatig zien we een pelikanen vechten om een vis.

Bij de golfbaan in Yamba zien we voor het eerst heel veel kangaroes, ook moeder met kind in de buidel. Schattig om te zien. Op een gegeven moment, wordt Riny door de beheerder gewaarschuwd dat ze niet te dicht bij de moeder mag komen. Als de moeder zich bedreigd voelt,  kan ze heel harde schoppen geven aan de belager.
Maar ja, het is zo schattig om te zien, zo'n kleintje heerlijk rustig zittend in de buidel bij de moeder.

De inwoners van Yamba vinden al die kangaroes maar niets, ze beschadigen de golfbaan, de cricketbaan en ze "poepen" overal. Ze mogen ook niet gevoerd worden, of aangeraakt.

Op verzoek van Ian en Merran contact opgenomen met een Nederlandse dame, Lissy van Keulen-Visser. Lissy is geboren in Brunsum, ze is met haar man en kinderen in 1953 geëmigreerd naar Australië.
We maken een afspraak in de bejaardensoos in Maclean. In de bejaardensoos kunnen de "oudere inwoners" voor een gering bedrag 10 AUSD, een volledige maaltijd eten. Een prima optie,maar ja, in de bejaarden-soos zijn er vele mogelijkheden om te gokken, de tientallen bellen van de "éénarmige bandiet" rammelen voortdurend. Met de verkoop van loterij briefjes wordt de soos flink gesponsord. Wij kopen voor 10 AUSD lootjes, niets gewonnen. Je kunt hier vleesschotels winnen van  2-5 kg. We hebben zo maar het vermoeden, dat heel wat bejaarden hier meer geld achterlaten in de soos dan de 10 AUSD voor de maaltijd.

Bundjalung National Park Iluka

In dit bos zitten meer dan 140 verschillende soorten vogels. Het ligt tegen 70-90 meter hoge duinen. De duinen beschermen het bos tegen het zoute water uit de Pacific oceaan. Ook de lianen zijn een extra bescherming en filter.
We hebben ruim een half uur in het bos gewandeld. Gelukkig bleven de slangen in hun nest. Wij hebben ze niet gezien. Zij ons misschien wel.

3 juli  Floris geboren

We maken een tocht naar Lismore. Als we terug zijn krijgen we een telefoontje van Robert Jan, Nederlandse locale tijd 8.40 uur is Floris Robert Jan Koens geboren. Marjolein en Robert Jan zijn nog een beetje beduusd van de snelheid waarmee hun derde kindje is geboren. Hij lijkt nog het meeste op Marjolein en heeft rode haartjes. Het voelt voor ons toch wel gek, nu graag je dochter en kleinzoon willen knuffelen, maar dat moet nog even wachten. Dan merk je pas hoever je nu weg bent.

8 juli Een Jazz-cruise gemaakt op de Clarence River.
Met live zang van Kelly en haar vader. Ze hebben heel veel evergreens gezongen.
Op het laatst werd het ook nog heel gezellig.
We zijn ook nog langs diverse miljonairs villa's gevaren. Bij een van de percelen stond een bord. Op passanten (van ons eigendom) wordt geschoten.

Vanavond 6 juli een diner met 12 mensen samen met Bob en Linsey ontmoeten we nog een Nederlands koppel in het Hilton Harwood Hotel.
We hebben gesproken met Willem en Tracy uit Melbourne. Tracy sprak heel goed Nederlands. Zij heeft 5 jaar gewerkt als receptioniste bij de Australische ambassade in den Haag.
Met Willem en Tracy ook nog gesproken over hun trip van 6 maanden met een 4wd en caravan dwars door Australie. Hun zoon Daniel kreeg in die tijd lessen van de ouders en via internet / skype van de primary school teacher.

Vanochtend 16 juli om 5.00 uur opgestaan om de camper op te halen in Ballina. We kregen een duurdere dan dat we afgesproken hadden beter: een Maui Mercedes bus. De eerste kilometers waren spannend, maar uiteindelijk ging het allemaal van een leien dakje. Onze eerste stop is bij de grey en red cliff beach richting Brooms Head.
Zodra we een goede plek hebben gevonden, kwamen al meteen de kangaroes op ons grasveldje eten.  De wandeling langs de beach is schitterend.
s'Avonds naar een prachtige sterrenhemel gekeken en een maan met een Halo effect gezien. Heel bijzonder en heel mooi!

Hij kwam zomaar bij ons zitten, de Kookaburra, de grootste ijsvogel van de wereld met een bulderend lachend geluid. De kookaburra is een vleeseter o.a. slangen!!!

De volgende dag rijden we door naar Redcliff, daar vinden we een mooi plekje dicht bij het strand.In de namiddag komt een koppel met een jongetje aanrijden. Een auto, met daarachter alleen een grote aanhangwagen, met rasters aan de zijkant en een groot wit matras erop. Na enig heen en weer geloop, wordt van de aanhanger een "tentbak met zeildoek" gemaakt. Het ziet er niet uit, maar ja ieder zijn smaak. Dit is een zgn. Natuurcamping, je gooit aan de ingang een briefje in een pot met daarbij het geld voor de aantal overnachtingen. Je rijdt vervolgens nog ruim 10 kilometer daar, en dan "O, kijk, hier liggen wat markeringen met keien voor een staanplaats". Het sanitair is " laat maar vallen in een groot gat", overigens wel in een mooi houten gebouw.

20 juli rijden we naar Brisbane, voor een bezoek aan het Lone Pine Koala Sanctuary. Uiteraard wil Riny met zo'n schattige Koala op de foto. Ze zien er heel schattig uit, maar de beestje zijn vreselijk lui, ze slapen 23 uur per dag.

In dit park hebben ze ook honderden lorekeets. (kleine papegaaitjes). Op een van de "voermomenten" weet je gewoon niet wat je ziet, overal komen ze vandaan gevlogen. De kangaroes in dit park zijn zo tam, dat je ze mag voeren met speciale brokken. Uiteindelijk lukt het Riny de joey in de pocket bij de moeder te kunnen zien. Onze dierendag is helemaal geslaagd.

28 juli, Vanochtend samen met Lindsey naar de maandelijkse markt.
Het was gezellig en leuk om eens te zien.

Vooraf dronken we nog even een kopje koffie, per abuis kreeg Lindsey zout in plaats van suiker in de koffie. We schaterden het uit natuurlijk. We nemen al een beetje afscheid van alles, de dieren, de mooie bomen en planten en over een paar dagen van Bob en Lindsey,  vrienden die ik graag zou hebben in Nederland. Ik neem ze gewoon mee!

Op de markt treffen we een oude baas, hij heeft in Yamba een eigen groentetuin en verkoopt bij zijn huis en soms op de markt zijn producten. Toen ik hem vroeg of ik van hem een foto mocht maken kirde hij het uit. People, I'am a 86 year model!!  Als beloning maar een zakje noten gekocht.

Papierbast, Lindsey wilde ons op de terugweg nog een speciale boom laten zien. Een gomboom waarvan de bast loslaat, kunstenaars gebruiken het als  een soort papier om op te schilderen.

29 juli Samen met Bob&Lindsey voor een lunch en fotoshoot naar Iluka.
We hebben gegeten in een hotel, waarvan de buitenkant zijn langste tijd heeft gehad.
Buiten zaten er heel veel parkieten.

En natuurlijk moesten de dames nog even naar de klerenwinkel.

31 juli Om 6.30 uur opgestaan, Lindsey&Bob brengen ons naar de bus in Yamba. We gaan met de greyhound bus naar Brisbane. Om 21.00 uur vertrekt het vliegtuig naar Dubai.

Aan alles komt een einde 7 mooie weken in Australië, een droom is verwezenlijkt. We hebben genoten van de bijzondere natuur, de mooie dieren en mensen, maar vooral ook van elkaar.